úterý 17. března 2015

Nezakrnět především!

Před rokem jsem seděla v obřím ušatém křesle u svého kamaráda v pokoji plném drátů, pájek, počítačových součástek a starých ponožek. Se skrčenými koleny jsem pila laciné červené víno a kouřila mátovou vodní dýmku, zatímco se z repráku pod pracovním stolem linul zpěv Lucii Piussi. Diskutovali jsme o životě.
Obtěžovala nás škola. Obtěžovaly nás povinnosti. Obtěžovalo nás, že věčně nemáme na nic čas. Obtěžovalo nás, že naše diáře jsou furt přeplněné. Obtěžovalo nás, že jsme z té předčasně dospělé věčně vytížené generace Z. Diskutovali jsme o životě.
Přemýšleli jsme, kde jednou budeme. Přemýšleli jsme, kde budeme za rok. Přemýšleli jsme, jestli dostudujeme. Přemýšleli jsme, co potom budeme dělat. Přemýšleli jsme, co budeme dělat, když nedostudujeme. Diskutovali jsme o životě.
Shodli jsme se, že chceme žít, ne přežívat. Shodli jsme se, že nechceme pracovat pro peníze. Shodli jsme se, že nechceme být otroky peněz. Shodli jsme se, že nestojíme o model: vstanu - jdu do práce - vyzvednu děti - dám pivo v obýváku - vyspím se s partnerem - jdu spát - vstanu - jdu do práce... Shodli jsme se, že chceme dělat věci, které nás těší. Shodli jsme se, že chceme, aby nám naše životy dávaly smysl. Diskutovali jsme o životě.

Rozhodli jsme se nezakrnět. Rozhodli jsme se pořád rozvíjet. Rozhodli jsme se vyhledávat výzvy. Rozhodli jsme se fungovat a nezpohodlnět.

Po roce jsme seděli oba u mě na gauči. Pili jsme překapávané fair-trade kafe, jedli jsme domácí citronovo-tymiánový koláč, on se obdivoval dvoumetrovému žirafímu mláděti namalovanému černou tabulovou barvou na stěnu obýváku a já jsem vyprávěla o životě.
Pracuju. Každý den na stejném místě dělám to samé. Přijdu v osm, odsunu židli, zapnu počítač, jdu uvařit kafe, zkontroluji pracovní email, kam nic nechodí, beru jednu knížku po druhé, všem přidělím signatury, zařadím je do řady, vypnu počítač, zasunu židli, o půl páté odcházím. Vyvenčím psa. Vařím večeři. Přichází přítel. Díváme se na film. Jdeme spát. Na osm jdeme do práce. O víkendech jezdíme na výlety. Zvelebuji byt DIY nápady z Pinterestu. Tvrdím, že na nic jiného nemám čas. Vyprávím o životě.
Mohla bych psát články pro Roverský kmen. Mohla bych cvičit. Mohla bych psát pro radost. Mohla bych psát dopisy. Mohla bych víc číst. Mohla bych se naučit plést. Mohla bych začít pracovat na blogu Skautského institutu. Mohla bych mít vlastní blog. Mohla bych dostudovat. Ale zpohodlněla jsem. Zdá se mi, že na nic z toho nemám čas ani energii. Vyhovuje mi to. Vyprávím o životě.

Rozhodla jsem se to změnit. Rozhodla jsem se zasáhnout, dokud mám čas. Přihlásila jsem se na Literární akademii a vzali mě. Budu studovat dálkově. Budu psát a budu k tomu motivovaná. Mám chuť psát, mám chuť tvořit. Budu chodit na túry a budu jezdit pravidelně na bruslích. Budu vařit cizokrajné kuchyně. Nenechám své přátele zanedbané. Budu poctivě pracovat pro Skaustký institut a alespoň jeden článek napíšu do každého čísla Roverského kmene. Přestanu nadávat na práci a budu ji dělat, jak nejlépe dovedu, než objevím něco nového, pro co se opravdu nadchnu. Budu se rozvíjet, navštěvovat přednášky a besedy, budu pozorně poslouchat. Budu se připravovat na Oikos.
Založím si blog.

4 komentáře:

  1. Tak na tenhle blog se vazne tesim :) Gratulace k Akademii; co te to tam vlastne budou ucit? Tvurci psani?

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Martine!
    Žasnu, jak jsi to našel! Nikomu jsem o tom ještě neřekla, protože nevím, jestli to má šanci přežít, taky jsou tu jen dva příspěvky, a ty už komentuješ, jak se těšíš na další! :-) Děkuju! Je to nejlepší motivace!
    Doufám, že na Akademii mě donutí dodělávat věci do konce a dají mi prostor pro tvoření, který jsem na bohemistice fakt neměla. A doufám, že budu dělat, co mě bude bavit, včetně tvůrčího psaní, tak.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to ti nepovim, jak se stalo, ze jsem se o tom dozvedel, proste mi z G+ prisel mail =) Mozna jsem si na tve blogy nastavil sledovani, kdyz jsi byla v Rime, kdo vi =)

    A nejsem sam, kdo to cte, i Sovca uz to videla =)

    Tak jen tak dal, tvoje psani se cte moc dobre ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak se ti na Literarni akademii zacinaji dit pekne veci =)

    OdpovědětVymazat